Siirry pääsisältöön

Ohjaajuuteen kasvaminen

Näin kolmantena eli viimeisenä opiskeluvuotenani minun on hyvä miettiä ammatillista kasvua ja kehitystäni ohjaajana. Kolmessa vuodessa on ehtinyt tapahtua paljon ja olen kerryttänyt ohjauskokemusta runsaasti käytännön harjoituksilla.
Kun hain opiskelemaan Seurakuntaopistolle, en ollut ohjannut koskaan mitään. En ole toiminut esimerkiksi isosena enkä pitänyt minkäänlaisia kerhoja nuorempana, joten kaikki ohjaaminen oli minulle uutta ja jännittävää. Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana jännitin tosi paljon ohjaustilanteita enkä uskaltanut haastaa itseäni vaan ohjasin mielelläni pelejä ja leikkejä, jotka tunsin jo ennestään. Ahdistuin ajatuksesta, että mokaisin ohjauksen täysin. Nykyään olen jo aika itsevarma ohjaaja ja uskallan kokeilla uusia asioita. Mokaaminen ei välttämättä olekaan paha asia ja maailmanloppu, vaan siitä voi parhaimmillaan oppia paljonkin!

Ehkä suurinta ammatillista kehitystä minussa tapahtui toisen opiskeluvuoden puolen välin jälkeen, kun tiimimme ydintehtävä muuttui projekti- ja tapahtumatuotannosta tilatiimiksi. Olin jo tottunut tiimioppimismalliin ja huomannut sen sopivan minulle oikein hyvin. Jotenkin sen kautta, että pääsi konkreettisesti tekemään alan töitä päivittäin rohkaistuin ohjaajana ja ylipäätään ihmisenä sekä tiimitoverina; nykyään uskallan sanoa mielipiteeni suoraan ja antaa kavereille rehellistä palautetta. Toki Friendzone- ja Rubiinivuoroissa meninkin aika usein sieltä, missä aita on matalin, mutta sain kuitenkin paljon itsevarmuutta ja haastoinkin joskus itseäni mm. NHL-turnauksen muodossa. Myös työssäoppimisjaksoni Kuhmon starttipajalla lisäsi itsevarmuuttani kun huomasin, kuinka hyvin tulin toimeen erityisnuorten kanssa. Myös alkuvaikeudet startilla ja niistä yli pääseminen lisäsivät itsevarmuuttani.

Nykyään koen jo olevani itsevarma ja hyvä ohjaaja. Vahvuuksiani ovat tietynlainen rentous, huumorintaju ja täsmällisyys. Kehitystä toivoisin vielä asioiden selkeästi ilmaisuun (esimerkiksi pelien säännöt on joskus vaikeaa selittää, jos peli ei ole minulle täysin tuttu) sekä myös rauhallisena pysymiseen stressaavissa ja hermoja raastavissa tilanteissa. Voisin myös haastaa itseäni vielä enemmän ohjaustilanteissa ja siihen pyrinkin viimeisten Friendzone- ja Rubiinivuorojeni aikana. Kaiken kaikkiaan koen kuitenkin jo pystyväni tekemään alan töitä ja jopa nauttimaan siitä, toisin kuin kolme vuotta sitten opintojeni alussa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Taiteilijan esittely ja teoksen arviointi

Kuka on kyseessä? Mitä taiteenalaa hän edustaa?   Salvador Dalí , hän oli taidemaalari, kuvanveistäjä ja elokuvakäsikirjoittaja mutta hänet tunnetaan parhaiten surrealistisista maalauksistaan.   Milloin ja missä hän eli? Kerro myös tärkeimpiä asioita hänen elämästään.   Hän eli Espanjassa 1904 – 1989 eli koko elämänsä. Hänellä oli yksi sisar, Ana Maria, ja hänen yksivuotiaana kuollut isoveljensä oli m yös nimeltään Salvador. Tämän takia Dalísta tuli epävarma ja huomionkipeä, sillä hän tunsi olevansa kuolleen veljensä korvike. Dalí sai 14-vuotiaana esimmäistä kertaa töitään Figuerasissa järjestettyyn taidenäyttelyyn. 17-vuotiaana hän pääsi opiskelemaan Madridin taideakatemiaan. Menestystä hän saavutti 25-vuotiaana näyttelyllään Barcelonassa avantgardegalleriassa.   Miten hänen elinolonsa ja -aikansa näkyy hänen töissään?   1920-luvulla Dalí kehitti oman merkki- ja symbolikielensä, jota hän käytti laajalti myös myöhäisemmässä t...

K1-seminaari: Lasten kiusaamisen ehkäisy

Kävin eilen lasten kiusaamisen ehkäisy-seminaarissa, joka järjestettiin koulumme auditoriossa. Seminaarin piti Katariina Nousiainen Nuori Kirkko ry:stä ja siinä keskityttiin pitkälti pienten lasten keskuudessa esiintyvään kiusaamiseen ja sen ehkäisemiseen. Aluksi minua jännitti se, että jaksanko keskittyä koko seminaarin ajan koska se oli kuitenkin aika pitkä, 7 tuntia. Keskittymiseni herpaantuu helposti jos vain pitää istua paikoillaan ja kuunnella. Ratkaisin ongelman kirjoittamalla koko ajan muistiinpanoja, joita tulikin todella paljon - lähestulkoon viisi sivua - vaikka kirjoitinkin vain mielestäni tärkeimmät ja minulle uudet asiat ylös. Myös välillä pidetyt taukojumpat ja kiusaamista käsittelevän lastenkirjan lukeminen auttoi keskittymään. Aivan koko seminaaria en ehtinyt seuraamaan, koska välissä minulla oli näytön arviointi. Olin kuitenkin vain 45 minuuttia poissa ja pääsin hyvin kärryille palatessani takaisin. Seminaarissa käsiteltiin mm. kiusaamista laajasti ilmiönä, kiusa...

Terveisiä Monarilta!

Olen nyt ollut noin kaksi viikkoa työssäoppimisjaksolla Jynkän Monarilla Kuopiossa. Olen tykännyt aivan mahdottoman paljon! Työkaverit ovat todella mukavia ja rentoja, samoin nuoret. Kaikki ovat ottaneet minut hyvin vastaan ja tunnen oloni tervetulleeksi. Varsinkin ala-asteikäiset haluavat usein pelata biljardia minun kanssani, olen kohta varmaan jo mestari biljardissa. En ole oppinut vielä mitään uutta, sillä nuorisotilatyö on aika tuttua minulle jo ennestään. Eilen pääsin mukaan nuorisotyöntekijöiden palaveriin, missä oli nuoriso-ohjaajia joka puolelta Kuopiota. Tänään Monarilla on ala-asteikäisten disco, jota odotan innolla! En ole moneen vuoteen päässyt mukaan järjestämään discoa ja onhan se kivaa vaihtelua perustilatyöhön. :) Näyttöpapereitakin olen jo katsellut ja alkanut pikkuhiljaa täyttämäänkin. Näytöstä minulla on hyvä fiilis, ei näytä todellakaan yhtä vaikealta kuin OET. Suoritan siis nuoren sosiaalinen vahvistaminen-näytön täällä työssäoppimassa ollessani. Tunteja täll...