Siirry pääsisältöön

K3 - Lastensuojelu ja sen lainsäädäntö

Luin seminaaria varten THL:n tekemän Lastensuojelun käsikirjan. Minun mielestäni tämä oli hyvä valinta, sillä käsikirjassa on paljon hyödyllistä tietoa lastensuojelusta ja opin paljon uusia asioita siihen liittyen. Lastensuojelu ei ennestäänkään ollut minulle täysin uusi asia, mutta on kuitenkin hyvä saada lisää tietoa aiheesta laajemmin.

Käsikirjan alussa kerrotaan perusasioita lastensuojelusta, kuten esimerkiksi mitä lastensuojelu on ja mitkä lait ohjaavat lastensuojelua. Lastensuojelulla on kolme perustehtävää: lasten yleisiin kasvuoloihin vaikuttaminen, vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä ja varsinainen lastensuojelutehtävä. Käsikirjassa kerrotaan, että lastensuojelu ei ole pelkästään lastensuojeluviranomaisten tehtävä, vaan se tulee nähdä myös muita viranomaisia ja kansalaisia koskettavana asiana. Tämä oli minulle täysin uusi näkökulma, en ole koskaan ajatellut asiaa tältä kantilta vaan olen aina ajatellut, että lastensuojeluviranomaiset ovat ainoita, jotka toteuttavat lastensuojelua. Kuitenkin tarkemmin ajateltuna lastensuojelu on muutakin kuin vain huostaanottoja ja jälkihuoltoa, sillä onhan esimerkiksi jo perheneuvolassakin käynti lastensuojelua - ehkäisevää lastensuojelua nimittäin.
Opin, että on olemassa kahta erityyppistä lastensuojelua, joista ehkä tunnetumpi on lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu. Ainakin lastensuojelusta puhuttaessa minulle tulee tämän tyyppinen työ ensimmäisenä  mieleen, koska se näkyy mediassa selkeämmin ja herättää enemmän huomiota ihmisten keskuudessa. Lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa lapsi ja hänen perheensä ovat siis jo ennestään lastensuojelun asiakkaita ja sen tehtäviin kuuluu asiakassuunnitelman laatiminen, avohuollon palvelut ja tukitoimet, lapsen kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuollon järjestäminen sekä jälkihuolto. 
Tämän lisäksi on olemassa myös ehkäisevää lastensuojelua, jota saadakseen lapsen ja hänen perheensä ei tarvitse olla ennestään lastensuojelun asiakkaana. Ehkäisevän lastensuojelun tarkoitus on edistää ja turvata lapsen kasvua, kehitystä ja hyvinvointia sekä tukea vanhemmuutta. Se onkin siis tukea ja erityistä tukea, jota annetaan esimerkiksi neuvolassa, kouluissa, nuorisotyössä sekä päivähoidossa. On hyvä, että ehkäisevää lastensuojelua tehdään niin paljon, sillä se voi todellakin ehkäistä ja vähentää uusia lastensuojeluasiakkuuksia ja perheiden ongelmat voidaan havaita ajoissa ja niihin voidaan puuttua ennen kuin asiat menevät huonompaan suuntaan.

Lastensuojelun kannalta kaikista merkittävin laki on lastensuojelulaki. Tämän lain tarkoitus on turvata lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun. 
Muita keskeisiä lakeja ovat sosiaalihuoltolaki, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, laki lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevan päätöksen täytäntöönpanosta, perhehoitolaki ja hallintolaki. 
Näiden lisäksi lastensuojelua määrittävät myös Suomen perustuslain 6§, jossa määrätään yhdenvertaisuudesta. Tämän lisäksi lastensuojeluun liittyvät vahvasti myös Euroopan ihmisoikeussopimus ja YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus, koska niissä on säädetty erikseen lapsen oikeuksista ja niissä velvoitetaan lapsen edun asettamiseen etusijalle kaikessa viranomaistoiminnassa. Lastensuojeluun liittyy myös paljon muita lakeja isyyslasta rikoslakiin. Ne löytyvät käsikirjan kohdasta laki & oikeuskäytäntö.
Yllätyin siitä, että lastensuojelua määrittää näinkin monta lakia. Ennestään lastensuojeluun liittyvistä laeista vain lastensuojelulain ja sosiaalihuoltolain. Tietysti olin myös kuullut Euroopan ihmisoikeussopimuksesta ja YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksesta ennenkin.
 
Käsikirjassa käsitellään myös lapsen osallisuutta. Osallisuus tarkoittaa sitä, että lapsi voi olla mukana määrittämässä, toteuttamassa ja arvioimassa hänen etunsa turvaamiseksi tehtävää työtä. Tässä yhteydessä sanalla lapsi tarkoitetaan kaikkia alle 18-vuotiaita henkilöitä. Kuitenkin vasta 12 vuotta täyttäneellä lapsella on täysi puhevalta, eli hän voi vaikuttaa omiin asioihinsa voimakkaammin kuin alle 12-vuotias lapsi, jonka puhevaltaa yleensä käyttää vanhempi tai muu laillinen huoltaja.
Lapsen osallisuudesta määrätään ainakin lastensuojelu- ja nuorisolaissa. Lastensuojelulaki korostaa lapsen osallisuuden merkitystä jokaisessa lastensuojeluprosessin vaiheessa. Nuorisolaki taas velvoittaa järjestämään nuorille mahdollisuuden osallistua nuorisotyötä ja -politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn sekä kuulemaan nuoria heitä koskevissa asioissa.
Minun mielestäni lasten ja nuorten osallisuus on todella hyvä asia, sillä nuoria ja lapsia kannattaa ehdottomasti kuunnella heitä koskevissa asioissa, koska he yleensä tietävät parhaiten, mitä tahtovat. Myös lapsen identiteetin kehityksen kannalta osallisuus on tärkeä asia, sillä silloin lapsi oppii, että häntä kuunnellaan ja hän voi itse vaikuttaa omiin asioihinsa. Tämä kannattaa muistaa lasten ja nuorten parissa työskennellessä. Myös käsikirjasta löytyvä muistilista lapsen kohtaamiseen oli mielestäni hyvä ja tarpeellinen.
Osallisuuden asteet.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Taiteilijan esittely ja teoksen arviointi

Kuka on kyseessä? Mitä taiteenalaa hän edustaa?   Salvador Dalí , hän oli taidemaalari, kuvanveistäjä ja elokuvakäsikirjoittaja mutta hänet tunnetaan parhaiten surrealistisista maalauksistaan.   Milloin ja missä hän eli? Kerro myös tärkeimpiä asioita hänen elämästään.   Hän eli Espanjassa 1904 – 1989 eli koko elämänsä. Hänellä oli yksi sisar, Ana Maria, ja hänen yksivuotiaana kuollut isoveljensä oli m yös nimeltään Salvador. Tämän takia Dalísta tuli epävarma ja huomionkipeä, sillä hän tunsi olevansa kuolleen veljensä korvike. Dalí sai 14-vuotiaana esimmäistä kertaa töitään Figuerasissa järjestettyyn taidenäyttelyyn. 17-vuotiaana hän pääsi opiskelemaan Madridin taideakatemiaan. Menestystä hän saavutti 25-vuotiaana näyttelyllään Barcelonassa avantgardegalleriassa.   Miten hänen elinolonsa ja -aikansa näkyy hänen töissään?   1920-luvulla Dalí kehitti oman merkki- ja symbolikielensä, jota hän käytti laajalti myös myöhäisemmässä t...

K1-seminaari: Lasten kiusaamisen ehkäisy

Kävin eilen lasten kiusaamisen ehkäisy-seminaarissa, joka järjestettiin koulumme auditoriossa. Seminaarin piti Katariina Nousiainen Nuori Kirkko ry:stä ja siinä keskityttiin pitkälti pienten lasten keskuudessa esiintyvään kiusaamiseen ja sen ehkäisemiseen. Aluksi minua jännitti se, että jaksanko keskittyä koko seminaarin ajan koska se oli kuitenkin aika pitkä, 7 tuntia. Keskittymiseni herpaantuu helposti jos vain pitää istua paikoillaan ja kuunnella. Ratkaisin ongelman kirjoittamalla koko ajan muistiinpanoja, joita tulikin todella paljon - lähestulkoon viisi sivua - vaikka kirjoitinkin vain mielestäni tärkeimmät ja minulle uudet asiat ylös. Myös välillä pidetyt taukojumpat ja kiusaamista käsittelevän lastenkirjan lukeminen auttoi keskittymään. Aivan koko seminaaria en ehtinyt seuraamaan, koska välissä minulla oli näytön arviointi. Olin kuitenkin vain 45 minuuttia poissa ja pääsin hyvin kärryille palatessani takaisin. Seminaarissa käsiteltiin mm. kiusaamista laajasti ilmiönä, kiusa...

Terveisiä Monarilta!

Olen nyt ollut noin kaksi viikkoa työssäoppimisjaksolla Jynkän Monarilla Kuopiossa. Olen tykännyt aivan mahdottoman paljon! Työkaverit ovat todella mukavia ja rentoja, samoin nuoret. Kaikki ovat ottaneet minut hyvin vastaan ja tunnen oloni tervetulleeksi. Varsinkin ala-asteikäiset haluavat usein pelata biljardia minun kanssani, olen kohta varmaan jo mestari biljardissa. En ole oppinut vielä mitään uutta, sillä nuorisotilatyö on aika tuttua minulle jo ennestään. Eilen pääsin mukaan nuorisotyöntekijöiden palaveriin, missä oli nuoriso-ohjaajia joka puolelta Kuopiota. Tänään Monarilla on ala-asteikäisten disco, jota odotan innolla! En ole moneen vuoteen päässyt mukaan järjestämään discoa ja onhan se kivaa vaihtelua perustilatyöhön. :) Näyttöpapereitakin olen jo katsellut ja alkanut pikkuhiljaa täyttämäänkin. Näytöstä minulla on hyvä fiilis, ei näytä todellakaan yhtä vaikealta kuin OET. Suoritan siis nuoren sosiaalinen vahvistaminen-näytön täällä työssäoppimassa ollessani. Tunteja täll...